Itt a válasz Kínából az újabb fake newsra, ami letarolta a magyar sajtót

2025. július 23. 14:31

A Mandiner megkereste az új energiával hajtott járművek terén piacvezető kínai vállalatot a sajtóban megjelent hírekkel kapcsolatban. A BYD megerősítette lapunknak: hosszú távra terveznek Európával, a magyarországi gyár építése a tervek szerint halad, a szegedi üzem éves csúcskapacitása pedig nem változott.

2025. július 23. 14:31
null

Bejárta a magyar sajtót kedden az a Reuters-értesülés, miszerint a kínai Build Your Dreams (BYD) 2026-ig elhalasztja új, magyarországi elektromosjármű-gyárának tömegtermelését, és az első két évben a szegedi létesítményt a korábban tervezett kapacitás-kihasználtság alatt fogja üzemeltetni. A portál „több, az ügyet ismerő forrásra” hivatkozva azt írta, az ázsiai óriás ezzel szemben a vártnál korábban kezdi meg az új, törökországi üzemében a gyártást, ott ugyanis alacsonyabbak a munkaerőköltségek. 

Ezt is ajánljuk a témában

Újabb hír, újabb fake news

A Mandiner ezzel kapcsolatban megkereste az új energiával hajtott járművek (NEV: a New Energy Vehicles gyűjtőnév alatt a teljesen elektromos autókat és különböző hibrideket is magában foglaló alternatív hajtású járműveket, így a konnektorról tölthetőeket is értik – a szerk.) terén piacvezető vállalatot, amely a következő választ küldte meg szerkesztőségünk részére:

A BYD hosszú távra tervez Európával, és a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad. Az ütemtervünknek megfelelően, az év végén tervezzük megkezdni a gyártást – hamarosan Európában gyártunk autókat Európa számára. A szegedi gyár tervezett kapacitása sem változott: ahogy mindig is hangsúlyoztuk, 300 000 darabos éves csúcskapacitással számolunk. Emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgozunk, hogy tovább erősítsük helyi ellátási láncunkat.”

Nem ez az első eset tehát, hogy fake news jelenik meg a hazai és nemzetközi sajtóban a Szegedre tervezett óriásberuházással kapcsolatban. A Mandiner is részt vett azon a háttérbeszélgetésen, amelyen a kínai társaság ügyvezető alelnöke, Stella Li így felelt lapunk egyik kérdésére: 

Egy biztos, nagyon sok pletyka kering velünk kapcsolatban, ezért szeretném felhívni arra a figyelmet, hogy nem kell mindent elhinni.”

A kínai csúcsvezető elsősorban arra a hírre utalt, miszerint az Európai Bizottság szubvencióellenes vizsgálatot folytat a BYD magyarországi beruházása ellen, azt kutatva, kaptak-e olyan mértékű állami támogatást a kivitelezéséhez, amely versenyromboló hatásával tisztességtelen előnyhöz juttatta volna őket. 

Ennek a vizsgálatnak ráadásul azóta sincs nyoma – tudta meg a Mandiner.

Mit tudunk a BYD szegedi gyáráról?

A fent említett háttérbeszélgetésen az is nyilvánvalóvá vált, hogy a BYD nem szeret felelőtlenül ígérgetni, így még arról sem született pontos döntés, hogy milyen arányban foglalkoztatnak majd kínaiakat és magyarokat, illetve más nemzet dolgozóit az épülő, a bejelentéskor 2000 milliárd forintra tehető beruházás részeként megvalósuló szegedi üzemben, ahogy a munkahelyteremtéssel, illetve a bérezéssel kapcsolatos kérdéseket is az év végére tervezett átadáskor válaszolják meg.

„A gyár kapacitását illetően két fázisról beszélhetünk, mindkettő esetében a darabszám 150-150 ezer, vagyis összesen 300 ezer autó gördülhet le a szegedi gyártósorról” – közölte akkor Li, aki azt is elárulta, hogy a Szegeden gyártott járműveket az európai (és a magyar) utakhoz igazítják. 

A cég mostani reakciójából ugyanakkor kiderül, hogy az éves csúcskapacitás továbbra sincs veszélyben, a jövőt azonban ők sem látják, a termelés egyenletes felfuttatásában pedig olyan tényezők is szerepet játszhatnak, mint a (személy)autókra vonatkozó egyre szigorúbb uniós előírások vagy a világpiaci tendenciák, de ilyenek a jelenleg dúló háborúk is – hasonló okok állítják kihívás elé a BMW debreceni gyárát is. 

Budapestről Európának

Az sem mellékes, hogy a BYD európai vállalati és a fejlesztési központja Budapesten, a XI. kerületben található mostantól. Utóbbi is hosszú távra szól, a projekt beruházási értéke pedig mintegy százmilliárd forint, amelyhez a magyar kormány húszmilliárd forintos támogatást tervez biztosítani. Tehát ebből is látszik, hogy túl nagy összegek forognak kockán ahhoz, hogy egyik napról a másikra döntsenek a kapacitás csökkentéséről. 

Arról nem is beszélve, hogy amikor azzal szembesítettük Stella Lit, hogy az elmúlt években Kínából hozták be a legtöbb befektetést Magyarországra (a kormányzat támogatásával az utóbbi évtizedben legalább 54 modern kínai nagyberuházás jött létre nálunk 7000 milliárd forintos összértékben, több mint 30 ezer új munkahelyet teremtve közvetlenül), akkor azt felelte, ez a két ország közötti viszony miatt van. „Mi, kínaiak közelinek érezzük a magyarokat, és remélem, ez a jövőben sem változik. Szeretnénk megőrizni, fenntartani ezt a kiváló kapcsolatot, és akkor biztos vagyok benne, hogy még több befektetés érkezik majd ide Kínából.”

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitóképen: Orbán Viktor miniszterelnök (j2), Vang Vej-csung, a kínai Kuangtung tartomány kormányzója (b), Vang Csuan-fu, a BYD vállalat elnök-vezérigazgatója (b2) és Stella Li, a BYD alelnöke / Fotó: MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Fischer Zoltán

Összesen 92 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsocc44
2025. július 23. 20:46
Csak jelzem, hogy a tisztán elektromos autók autók eladása ismét “megtorpant”… 2024-ben a német piacon 14 ezer autót adott el a BYD… nem annyira fényes a jövő…
llnnhegyi
2025. július 23. 19:35
USA+EU+Kanada+ Mexikó Max 1 milliárd fogyasztó.!!! Délkelet Ázsia 4 milliárd fogyasztó.!!! Gondoljon mindenki amit akar.
llnnhegyi
2025. július 23. 19:29
BYD megelőzte a TESLA -t.
mi-egy-nagy-vibralo-tojast-hasznalunk-2
2025. július 23. 18:55
"ahogy mindig is hangsúlyoztuk, 300 000 darabos éves csúcskapacitással számolunk. " Elbeszélnek egymás mellett. HA én építek egy baázinagy autógyárat, baázinagy "csúcskapacitással", akkor nem annak tizedén működtetem. Az meg, hogy a török munkaerő olcsóbb és az ottani energiaköltségek lényegesen alacsonyabbak mint az unióban bárhol, nos ez is nyilvánvaló. A bivalydi kivár. Valamire, amit mi még nem tudunk. Csak kevesen vannak olyan pozícióban, hogy átlássák a terepet. Mindegy, ha nem jön be a villanytütü, majd jön valami más.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!